San Juan-Elizatxo-Mendibil-Ficoba L5 linea martxan jarri eta Gautxoria indartzea ekarriko du Irunbuseko kontratu berriak

Antxeta Irratia 2025eko abenduaren 17a

Irungo Udalak Irunbus zerbitzuaren kontratu-plegu berria onartu du, eta lehiaketara aterako du 3,8 milioirengatik. L5 linea 2026an abian jartzeak Irunbus sarea osatuko duela aditzera eman du Cristina Laborda alkateak. Fermin Calbeton kaleko (Bisera) geltokia izango du abiapuntu 30 minutuero, eta ia 5 kilometroko ibilbidea egingo du, Ficoba eta Elizatxo auzoko gunerik urrunduena, lotuaz, erdigunetik eta Mendibil barrena pasatuz. Gautxori zerbitzuak ere ordu erdiroko maiztasuna izango du 2026an.

 

Irunbuseko zerbitzuaren kontratu berria lehiaketara ateratzea ahalbidetuko duen baldintza-plegua onartu du Irungo Udalak. Eta Cristina Laborda alkateak aurreratu duenez, kontratu berriak hainbat hobekuntza ekarriko ditu. Zehazki, lehiaketa hurrengo 20 hilabeterako aterako dute 3,4 milioi eurorengatik. Baita atzerapenez indarrean sartu ere. Izan ere, orain iragarri dituzten hobekuntza gehienak 2023an udalbatzan onartu zituzten, eta 2025 urterako aurreikusiak zituzten. Batetik, L5 linea berria, bestetik L1 linearen maiztasuna hobetzea, eta azkenik, L3 eta L4 lineak ere elektrifikatzearena. Azken kasu honetan hiru autobus berri erosi zituzten, eta prozesu administratiboak amaituta zirkulazioan jarri dituzte aurten.

Haatik, 2023ko udalbatzan onartutako kontratu berriaren esleipenari helegitea aurkeztu zion garraio enpresa batek, eta Eusko Jaurlaritzaren OARC/KEAO bitartekaritza zerbitzuak arrazoi eman zioenez, kontratu berriaren pleguak egokitu behar izan zituzten. Horrek eragin du, L5 linea berriaren abiatzea atzeratu izana, baita L1 linearen zerbitzua indartzea ere.

Linea berria Irunbus osatzeko

Aldiz, oztopo guztiak gaindituta, hiria iparraldetik hegoaldera lotuko duen 5. linea berria sortzea aurreikusten du alkateak 2026an. Erdigunea zeharkatuko du zortzi baten forma duen 5 kilometroko ibilbidea eginez. 'San Juan - Elizatxo - Mendibil - Ficoba' linea 2026an zehar martxan egongo dela hitzeman du Labordak, Irungo Udalak hirian garraio publiko jasangarriaren erabilera sustatzen jarraitzeko apustu garbia eginez. Azaldu duenez, 30 minutuko maiztasuna izango du, eta Mendibil barrena ibili ahal izateko zenbait espaloi egokitzeaz gain, 10 metro luzeko autobus elektriko bat erosia du dagoeneko udalak.

L5 linea berriak egingo duen ibilbideak, Ficoba Mendibil eta Lapitze auzoak lotuko ditu erdigunetik pasatuz. 

Alkateak argitu duenez, gaur egun udalerrian lan egiten duten Irunbuseko gainerako lau lineek egiten duten ibilbidearen kontrako noranzkoan ibiliko da, hau da, zabalean egingo du ibilbidea, FICOBAko gunea Elizatxo edo Mendibilgo goiko eremuekin lotuz. Fermin Calbeton kalean hasita, linea horrek ia 5 kilometroko ibilbidea egingo du, eta FICOBA azoka-esparrutik Elizatxo auzoko gunerik garaieneraino iritsiko da. Tartean, autobusa hiriko erdigunetik ibiliko da, San Juan plaza eta Colon ibilbidetik igarota, baita Gipuzkoa eta Iparralde hiribideetatik ere. Labordak dioenez, «bereziki garrantzitsua iruditzen zaigu Mendibil auzotik igarotzea, horrela, hor inguruko bizilagunen eskaerari erantzuten baitio Irungo Udalak». 

Bestalde, Gautxori zerbitzuaren maiztasuna azkartuko dute kontratu berriarekin. Kasu honetan, Behobia eta Landetxa-Katea auzorantz doazen gaueko lineetan orduko maiztasuna izatetik 30 minutukoa izatera pasako da. Eta argitu dutenez, zerbitzu hori gehienez ere bi hilabeteko epean jarriko dute martxan, kontratua formalizatzen denetik. Modu berean, kontratuari atxikitako ibilgailuekin edo autobusekin eman beharreko zerbitzu bereziak ere sartzen dira kontratuan, hala nola, San Markos eta Santu Guztien egunetako zerbitzu berezia, edota San Martzial egunekoa.

Etengabe bidaiariak batzen

Irungo Udalak mugikortasun jasangarriaren aldeko apustu garbia egiten duela aditzera eman du Labordak. Eta azken urteetan egindako ahaleginek emaitzak eman dituztela oroitarazi du. Alde horretatik, 2025eko datuak abendukoekin zehazteko esperoan, 2024an marka guztiak apurtu zituen udal garraio zerbitzuak, eta linea guztietan izan zuen hobekuntza nabaria. Iaz guztira 2.067.164 pertsonek erabili zuten Irunbus hiri-autobusa, 2023an baino %6,77 gehiago.
 
L1 (Zaisa-Ospitalea) linea da garrantzitsuena, hiria ardazten duena. Eta 2023an 1.350.263 bidaiarirekin marka berria lortu eta gero, 2024an marka apurtu zuen %7,2ko hobekuntzarekin, guztira 1.447.775 erabiltzailerekin. Halaber, L2 (SanJuan-Katea) zerbitzua izan zen hobekuntzarik handiena jaso zuen linea, %12,6ko (44.000 erabiltzaile gehiago) emendioarekin, orotara 439.602 pertsonek erabili zuten. L3 (San Juan-Artia) eta L4 (San Juan-Antzaran-Olaberria) zerbitzuen kasuetan ere, hobekuntza nabaria izan zen. Artia erdigunearekin lotzeko 108.622 lagunek hautatu zuten autobusa, 2023an baino %6,4 gehiago. Eta Antzaran eta Olaberria auzoak San Juan plazako geltoki nagusiarekin lotzen duen zerbitzua, aldiz, 64.538 pertsonek erabili zuten, 8.000 lagun gehiago, %3,4ko hobekuntzarekin. Bestalde, Gautxori zerbitzuak ere 350 erabilera gehiago izan zituen iaz, eta 6.627 bidarirekin inoizko markarik onena egin zuen.